Friday, July 20, 2012

SEDEKAH

Salam…..

Sebenarnya da lama benda ni ade kat kepala aku, tp memandangkan aku ni jenis yang malas nk mengupdate blog so aku postpone kan ape yang ak nk update..

aku ni bukan jenis yang baik sangat..tp aku rasa perlu untuk aku update n menceritakan benda nie..


Ape jenis manusia aku pun xtau..mempergunakan orang yang kurang upaya untuk kepentingan diri sendiri, so bad laa.. ni memang jenis orang yang aku paling x suka.. rasa nak sepak terajang je lau aku jumpa orang macam ni..(koya brani je ni , lau depan2 lari xcukup tanah kot).

Apa lagi aku mula la berfikiran negative kepada orang2 yang kurang berkemampuan ni, nak memberi pun jadi da x ikhlas.. 

mesti korang nak tahu kan apa yang aku nak tujukan kat sni..
sebenarnya macam ni, 6 tahun lepas nak di jadikan cerita aku dan my lovely sis pergi la ke makan malam penganugerahkan pelajar cemerlang PMR di hotel ape ntah aku pun da lupa kat Bandar key b, (zaman kegemilangan la konon2), lepas balik dari dinner sambil  menunggu  my dady dtng ambik, aku terpandang la kat seorang pakcik yang kurang upaya ni, sangat la kesian. Terpaku aku seketika melihat keadaan pak cik tue. Mata aku hanya melekat  kat pak cik tu je.
Syok2 pandang pak cik tue, datang la soram pemuda kacak ngn sebuah kereta, aku ingatkan anak kepada pak cik tue , tapiiiiiiiii..
mmg bengan la aku, sindiket punyer orang,
mmg teruk pak cik tu kena, di tarik tanpa belas kasihan, bayang kan lah, seorang pak cik yang sudah tua tmbah cacat lagi, di suruh meminta sedekah.. jahanam punyer orang..
Sejak hari itu aku da mula pikir negative, tiap kali aku jumpa orang yang meminta sedekah aku wat dek je, sebab ape yang aku piker, duit yang aku sedekah kan bukan dapat kat pak cik tue pun, dapat kat sindiket yang hanya tahu mengambil keuntungan dari orang yang kurang upaya.. sampai macam tu aku leh piker. so cruel that person (bi aku jahanam abis.) .

Tapi sekarang aku sikit- sikit mempositifkan ape yang negative tu, bersedekah perlu lah ikhlas kan. Walaupun duit itu x dapat kat pak cik tu sekalipun, yang penting niat kita nak bersedekah tu, dan kita berpaksikan kepada ALLAH yang maha kuasa, ALLAH melihat dan mengetahui apa yang manusia tidak tahu. So kepada orang yang mempergunakan orang yang kurang upaya itu, semoga kamu di beri hidayah nanti, keranasetiap perlakuaan kamu akan di persoalkan di akhirat kelak..Wallahua'lam..


ps: cadangan sedekah, bg mkann kat pak cik / m.cik tue..so xla duit yang kita sedekahkan di pergunakan oleh orAng yg x pertimbang rasa..


No comments:

Post a Comment